بافت چشم می تواند توسط SARS CoV-2 آلوده شود

تحقیقات ارائه شده در نشست مجازی سالانه ی انجمن تحقیقات بینایی و چشم پزشکی (ARVO) در سال 2021 تأیید کرد که SARS-CoV-2 می تواند بافت چشم را آلوده کند، به ویژه در بیماران دیابتی، و استفاده از عینک محافظ می تواند انتقال COVID-19 را کاهش دهد.

این مطالعه با هدایت پرفسورSneha Singh ، و دکتر Ashok Kumar، از موسسه یKresge Eye  در دانشگاه ایالتی وین و با همکاری سازمان Eversight Eye bank انجام شد. محققان با الهام از مرگ یک چشم پزشک چینی که در هنگام درمان یک بیمار گلوکوم مبتلا بهCOVID-19 ، به این عفونت مبتلا شد و جان خود را از دست داد، این مطالعه را انجام دادند.

پرفسورسینگ و تیم وی چشم های اهدا کنندگان قرنیه را برای حضور  SARS-CoV-2غربال کردند و در نهایت نسخه های تکثیر شده ی این ویروس را در بافت های چشم با یک پاسخ ایمنی ضد ویروسی، تشخیص دادند. علاوه بر این، بافت قرنیه در چشم بیماران دیابتی از توانایی بیشتری برای عفونت ویروسی و پاسخ ایمنی ضد ویروسی برخوردار بود، که نشانه هایی از عفونت قابل تکثیر و قابل انتقال است. در نهایت، این یافته ها نشان می دهد که SARS CoV-2 می تواند بافت قرنیه را آلوده کرده و در قرنیه تکثیر شود و شرایط دیابت می تواند حساسیت و شدت COVID-19 را افزایش دهد.

سینگ با اشاره به این که گزارشات قبلی، چشم را به عنوان مخزن این ویروس معرفی کرده بودند، در مورد این تحقیق، گفت: مطالعه ی حاضر، شواهد وجودSARS-CoV-2 در بافت قرنیه را تایید کرد، ما دریافتیم که چشم می تواند توسط SARS-CoV-2 آلوده شود. ما  پیش از این مدارک تجربی برای نشان دادن انتقال ویروس در بافت های چشمی را در اختیار نداشتیم. مطالعه ما وجود نسخه های همانند سازی شده ازSARS-CoV-2 ، را در قرنیه اهدا کنندگان مبتلا بهCOVID-19  از طریق اثبات وجود واسطه های التهابی و جذب سلول های ایمنی در قرنیه، تأیید کرد. علاوه بر این، در سلولهای قرنیه ی افراد دیابتی نسخه های تکثیر شده از SARS-CoV-2 ، بیشتر بود که نشان می دهد دیابت یک خطر بالقوه برای انتقال COVID-19 ، از طریق چشم است.

سینگ در مورد پیامدهای تحقیق خود، اهمیت غربالگری چشم اهدا کنندگان را برای حضور RNA ویروسی SARS-CoV-2 برای جلوگیری از گسترش عفونت در طی حدود 47000 عمل جراحی پیوند قرنیه که سالانه در ایالات متحده انجام می شود، یادآور شد. علاوه بر این، وی توصیه نمود که چشم پزشکان و کارکنان مراقبت های بهداشتی هنگام معاینه بیماران حتما از عینک محافظ استفاده کنند تا از انتقال و شیوع ویروس جلوگیری کنند. اگر بیرون از خانه به مکان های شلوغ می روید، همراه با ماسک صورت از عینک محافظ چشم یا شیلد استفاده کنید بدین ترتیب حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از آلودگی به این ویروس انجام دهید.

منبع:

https://www.newswise.com/coronavirus/ocular-tissue-can-be-infected-by-sars-cov-2/?article_id=750231